Select Page

ADHD skoletibud på Skolerne i Boserup

I gamle dage sagde man, de var vanskelige, uregerlige. Så blev de kaldt “DAMP børn”. I dag har de fået diagnosen ADHD (fire bogstaver, som de fleste børn har svært ved at forstå). Hvis du spørger dem selv, vil de helst kaldes, det de hedder:  Jimmi, Rune og Tine.

Og sådan har vi bestemt os for, at det er på vores ADHD-skoletilbud. Vi tager udgangspunkt i den enkelte – hver især.

 

Respekt for den enkelte – du er ikke din diagnose

Det vigtigste hos et menneske er aldrig det handicap, vedkommende har.

Det vigtigste hos en person, der fx har mistet det ene ben i en bilulykke, er ikke, at vedkommende mangler et ben. Men hvis alle går og glor på det ben, der ikke er der, kan den etbenede let tro, at handicappet er det vigtigste. Men det er det aldrig – det er personen selv.

Når der kommer en ny elev til vores ADHD skole tilbud, skimmer vi stakken af papirer igennem, hvor tyk den end måtte være, hvorefter siderne bliver arkiveret inderst i pengeskabet.

Derefter tager vi imod Jimmi, Rune eller Tine.

 

Der er plads til dig!

Hvor så mange andre børn håbefuldt møder op den første skoledag med en ny taske med penalhuset fyld af nyspidsede blyanter, så møder mange af vore børn op med tasken fyldt af tunge sten.

Det gik ikke godt, hvor de kom fra. Én er smidt ud af flere skoler og én har slet ikke gået i skole i det sidste år.  Én har aldrig fået lært at læse og én har ingen venner.  Hvor bredskuldrede de end kan være i munden, står der et ydmygt spørgsmål tilbage: Er der plads til mig her?

 

Vi finder ud af, hvor du vil trives

Det er vores opgave at finde den plads på skolen, hvor du trives. Sport- og naturklassen, pigeklassen, den grønne linie, den kreative linie hos Anja, mekanikerlinien hos Bo, i køkkenpraktik hos Marianne, den lille håndværkerklasse, fremtidsklassen, dyrepasserklassen osv. Mange opfindelser er gjort i tidens løb for at finde, eller skabe, den plads der passer bedst.

Som regel i en lille gruppe sammen med andre børn og unge,  nogle med diagnosen ADHD, andre med andre diagnoser, og andre igen uden diagnoser, Peter, Abdul og Pia sammen med Kim, Pernille og Anders.

For sådan forstår vi vores ADHD skole tilbud:  Vi er et integreret sammensurium.

 

Voksne, som er til at stole på · “Vitale mellemværender”

De voksne er afgørende, og hver især arbejder de til stadighed med at skabe gode relationer til hver enkelt elev. Men relationerne i sig selv er ikke tilstrækkelige. Vores mål er at skabe vitale mellemværender mellem den enkelte elev og læreren.

Et vitalt mellemværende kan være, at eleven ikke bliver smidt ud af skolen. Det kan også være en aftale med eleven om at afslutte skoleåret med en bestået eksamen i dansk, engelsk og matematik. På trods af dårlige dage, dårlige karakterer og kæresten, der gik sin vej, så viger læreren ikke. Det vitale mellemværende mellem eleven og læreren holder også i modvind – og derfor ender det som regel også med, at det lykkes.

 

Kendetegn for vores ADHD skoletilbud

På vores ADHD-skoletilbud er det ikke lærerens små fiduser, der skal få eleven op på dupperne,- det er livet for vigtigt til.

På alt for mange skoler begår man den fejltagelse, at der bliver fokuseret på den enkeltes fejl og mangler, i stedet på mulighederne og kompetencerne. Et barn, der ikke kan læse, bliver taget ud af klassen til specialundervisning, hvor den får på alle tangenter med læsning, som netop er den ting, som eleven ikke kan.  Og hvad kommer der ud af det – eleven mister sine venner i klassen og dernæst sin selvtillid.

På vores ADHD skole tilbud starter vi med det, som eleven er god til, at fiske fx – og når vi så har fanget så mange fisk, at alle på skolen for længst er blevet mætte, og eleven strutter af stolthed, så kan vi slå op i fiskebogen.

Da det ikke skal være kedeligt at gå i skole, har vi indbygget mange oplevelser i løbet af skoleåret; Teater, OL med 60 discipliner,  Efterårskoncert med selvproducerede digte,  Vinterkoncert med klassisk og moderne musik, pengeindsamling til kampen mod AIDS i det sydlige Afrika,  en rejse til Tyrkiet, en skitur til Sverig.

Oplevelserne ryster sammen, og så er de gode i sig selv.

Det var lidt om vores ADHD-skoletilbud i Boserup.

Du er velkommen til at komme forbi og få syn for sagen.

ADHD digt

(på Kim Larsens melodi: ABC Visen)

ADHD
Verden at se
I sejre og nederlag
En god og en dårlig dag
Hidsigprop, men’skeklog
En blød, åben bog

ADHD
DAMP barn måske
Skør, tosset eller sær
Hypermobil med mer
Hvad vil du kaldes her
Jeg vil kaldes for Per

ABCD
Jeg prøver at se
Ordenes roderi
Ordblindhed, dysleksi
læsesvag karakter
Jeg vil kaldes for Per

ADHD
Noget må der ske:
A står for ankermand
D dejligt drømmeland
H står for hammersej
D står for dig

Velkommen til 

Boserup dagen 

den 23. april

Stedet med de mange talenter

Boserupvej 100
4000 Roskilde

ole@skolerneiboserup.dk